Foto: beograd.rs

Beogradski JPP projekat javnog prevoza od danas i zvanično drugi u svetu, a PRVI u Evropi, po oceni UNECE-a

Vesti Autor: K.C. | 14:44 Petak, 16 05 2025 Foto: beograd.rs

Ekonomska komisija Ujedinjenih nacija za Evropu (UNECE) prepoznala je „Projekat javno-privatnog partnerstva za poveravanje javnog autobuskog prevoza putnika u Beogradu” kao jedan od najznačajnijih i najkvalitetnijih u svetu u toj oblasti.
U konkurenciji 61 projekta iz čitavog sveta, beogradski projekat je drugi u svetu, a najbolji iz Evrope. Ova nagrada potvrđuje usaglašenost projekta sa ciljevima održivog razvoja, ali i ukazuje na izuzetan inovativan i konstruktivan potez gradske vlasti, sa gradonačelnikom Aleksandrom Šapićem na čelu.

– Još mi je veće zadovoljstvo što je jedna ovako relevantna organizacija izabrala projekat javno-privatnog partnerstva za javni prevoz Beograda u konkurenciji između 61 iz čitavog sveta. Čestitam svima iz Gradske uprave koji su učestvovali i doprineli realizaciji i implementaciji ovog projekta u našem glavnom gradu. Priznanje koje je došlo iz sveta, velika je stvar za Grad Beograd, Gradsku upravu i državu Srbiju. Ponosan sam na svoj tim i sve koji su bili uključeni u projekat – rekao je Šapić nakon zvaničnog saopštavanja odluke žirija.

Beogradski projekat predstavljen je pred međunarodnim auditorijumom tokom Devetog međunarodnog foruma o javno-privatnom partnerstvu, koji se održao od 14. do 16. maja u Beogradu. Od ukupno 61 prijavljenog projekta iz celog sveta, međunarodni žiri izabrao je pet finalista za najbolji JPP i infrastrukturni projekat godine. Prvo mesto osvojio je projekat vodosnabdevanja iz Senegala, dok je treće mesto zauzeo projekat „Goiania smart city” iz Brazila.

„Projektom javno-privatnog partnerstva za poveravanje gradskog putničkog autobuskog prevoza”, Beograd i Srbija se pozicioniraju kao lideri u regionu u primeni inovativnih i održivih rešenja u oblasti javnog prevoza. Projekat je konkretna mera koja daje rezultate u kratkom roku. Obuhvata 734 nova autobusa, koji zadovoljavaju savremene ekološke standarde. Cilj projekta je zamena svih autobusa starijih od pet godina, a usluga prevoza novim autobusima biće kompletirana u roku od 12 meseci od zaključivanja ugovora. Nakon pet godina, privatni partner je obavezan da ponovo zameni celu „flotu” novim autobusima, od kojih 20 odsto moraju biti električni i hibridni autobusi.

Grad je nakon implementacije projekta doneo odluku o besplatnom gradskom prevozu za sve korisnike, čime se podstiče veće korišćenje javnog prevoza, smanjuje upotreba privatnih vozila, te rasterećuju saobraćajnice i parking-prostori koji se ne mogu proširiti.