Izložba „Terazije, osvrt i sećanja – beogradsko nasleđe”

Lifestyle Autor: B.O. | 20:27 Ponedeljak, 15 04 2024 Foto: Beoinfo

Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda već tradicionalno, u okviru programa „Dani Beograda”, realizuje izložbe na kojima predstavlja beogradsko nasleđe. Ove godine bavi se i poznatim činjenicama, ali i manje poznatim podacima koje će predstaviti izložbom „Terazije, osvrt i sećanja – beogradsko nasleđe”, a kojom će biti otvorena ova manifestacija, 16. aprila u 14 časova na Terazijama kod Terazijske česme, saopšteno je iz ove ustanove.

Izložba je rezultat rada autorskog tima koji čine Olivera Vučković, dr Marina Pavlović i Ljubica Radovanović. Predstavljene fotografije su deo zbirke Miloša Jurišića koji je iste ustupio ekskluzivno za potrebe realizacije izložbe i kome Zavod duguje posebnu zahvalnost.

Terazije – mesto gde se prepliću istorija i tradicija, tranzitni trg, ali i prostor koji se vezuje za srpske vladare i vladarske dinastije – ujedno i riznica arhitektonske baštine Beograda od kraja devetnaestog pa sve do druge polovine dvadesetog veka. Svoje ime duguje periodu otomanske vladavine, kada je u 17. veku na mestu današnjeg hotela „Moskva” stajao najveći rezervoar za vodu s kulom. Takvi rezervoari su nazivani terazijama. Početkom 19. veka Terazije postaju stecište društvenog života Beograda, kao glavna kolska stanica na ulazu u Beograd, na mestu ukrštanja dva najvažnija druma – Kragujevačkog i Smederevskog.

Izložba prikazuje i prati arhitektonski i urbani razvoj ovog područja, s posebnim osvrtom na njegov značaj u svakodnevnom životu Beograđana. Terazije su bile mesto okupljanja i odmora, ali i mesto na kome su se dešavale neke od najbitnijih smotri i povorki. Takođe, bile su mesto obeležavanja rođendana vladara, kao i značajnih jubileja i događaja.

Zbog nespornih arhitektonskih, kulturnih, istorijskih i društvenih vrednosti, Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda je 2021. godine izradio Predlog za utvrđivanje Prostorne kulturno-istorijske celine Terazije, koja je iste godine i utvrđena odlukom Vlade Republike Srbije.

S aspekta zaštite kulturnog nasleđa Beograda, ova prostorna kulturno-istorijska celina predstavlja zbirku arhitektonskih dostignuća i dela najistaknutijih srpskih i jugoslovenskih arhitekata, a neki od najprepoznatljivijih simbola grada i najznačajniji graditeljski reperi Terazija su: zgrada Starog dvora i zgrada Novog dvora, hotel „Moskva”, karakteristična tačka gradske siluete i jedan od prvih objekata koji je obeležio modernizaciju Terazija, kao i palate Anker, Atina, Igumanov, Albanija… Svaka od ovih građevina antologijski je primer srpske arhitekture, zbog čega imaju status kulturnog dobra, navodi se u saopštenju Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda.