Foto: pixabay

Cene hrane u Crnoj Gori na 87 odsto proseka EU

Region Autor: M.S. | 10:05 Utorak, 25 06 2024 Foto: pixabay

Prema konačnim podacima Eurostata u okviru projekta ,,Paritet kupovne moći“, nivo cena potrošnih dobara i usluga u Crnoj Gori u 2023. godini iznosio je 64 odsto proseka EU-27, saopšteno je iz Monstata.

Nivoi cena za potrošna dobra i usluge značajno su varirali među zemljama članicama Evropske unije u 2023. godini. Danska beleži najveći nivo cena (143 posto prosjeka EU-27), zatim slede Irska (142 posto), Luksemburg (135 posto), Finska (125 posto) i Holandija (118 posto), dok su najniži nivoi cena zabeleženi u Mađarskoj (76 odsto), Poljskoj (66 odsto), Rumuniji i Bugarskoj (60 odsto).

Od zemalja iz regiona, Hrvatska beleži najveći nivo cena potrošnih dobara i usluga koji iznosi 76 odsto proseka EU-27, dok Srbija i Albanija beleže nivo cena od 68 odsto i 66 odsto proseka EU-27. Nivo cena potrošnih dobara i usluga u Bosni i Hercegovini iznosi 58 odsto evropskog proseka, dok u Sjevernoj Makedoniji iznosi 52 odsto evropskog prosjeka.

Proizvodi u grupi ,,hrana i bezalkoholna pića” su u Crnoj Gori sa 87 odsto prosjeka EU, skuplji nego u Bosni i Hercegovini (85 odsto), Severnoj Makedoniji (68 odsto), dok su jeftiniji u odnosu na Hrvatsku u kojoj nivoi cena za navedenu grupu proizvoda iznose (102 odsto), Srbiju (96 odsto) i Albaniju (91 odsto) proseka EU-27.

Posmatrajući Crnu Goru, indeks nivoa cena za grupu proizvoda ,,audio-vizuelna oprema i oprema za obradu podataka“ je (106) i iznad je proseka EU-27, dok za ,,motorna vozila“ indeks nivoa cena je (92).

Najniži nivoi cena za grupu ,,restorani i hoteli“ u regionu su zabeleženi u Severnoj Makedoniji i Albaniji, sa (47 odsto), odnosno (49 odsto) proseka Evropske unije, dok za Crnu Goru ovaj nivo cena iznosi (63 odsto) u poređenju sa EU-27.

Za grupu ,,odeća“, Crna Gora beleži indeks nivoa cena (99) što je ispod nivoa proseka EU, u Srbiji je indeks viši i iznosi (102), dok je taj indeks znatno niži u Severnoj Makedoniji (78), Turskoj (30) kao i u pojedinim članicama EU, Mađarska (88), Bugarskoj (82) i Španija (81).

Od svih zemalja učesnica ovog projekta Švajcarska je najskuplja zemlja za tri grupe proizvoda i usluga ,,hrana i bezalkoholna pića“, ,,odeća“ i ,,restorani i hoteli“. Proizvodi i usluge u grupi ,,audio-vizuelna oprema i oprema za obradu podataka“ i ,,alkoholna pića i duvan“ su najskuplji na Islandu. Prema navedenom istraživanju motorna vozila su najskuplja u Turskoj.

Turska ima najniži indeks nivoa cena za proizvode i usluge u grupama ,,hrana i bezalkoholna pića“, ,,odeća“ i ,,audio-vizuelna oprema i oprema za obradu podataka“. Proizvodi i usluge u grupi ,,alkoholna pića i duvan“, ,,motorna vozila“ i ,,restorani i hoteli“ prema navedenom istraživanju su najjeftiniji u Makedoniji.

Navedeno je da su ovi podaci obračunati od strane Eurostata i OECD-a kao rezultat istraživanja koje ove dve institucije sprovode u saradnji sa nacionalnim statističkim institucijama u okviru projekta ,,Paritet kupovne moći“ (PKM). Ukupno se sprovodi šest istraživanja pri čemu se svako istraživanje odnosi na određenu grupu proizvoda i usluga. Kompletan ciklus istraživanja traje tri godine, a godišnje se sprovedu dva istraživanja.

Dodaje se da se indeksi nivoa cena prikazani u ovom saopštenju zasnivaju na prosečnim godišnjim cenama, koje se prikupljaju za oko 2.000 uporedivih proizvoda i usluga, omogućavajući zemljama da prikupe cene za dovoljan broj reprezentativnih proizvoda.

Izvor: Antena M