Kako Rusija manipuliše javnim mnjenjem i oblikuje stavove u Srbiji - Da li Amerika treba da odgovori?

Kolumne Autor: uzvik.rs | 19:20 Nedelja, 16 06 2024

Kako je Rusija izvela protivpravnu i ničim izazvanu agresiju na Ukrajinu, 24. februara 2024. godine, u Srbiji se dešavaju čudne stvari, pod uticajem Ruske propagande. Kako se situacija razvija, od tada, čovek bi mogao da pomisli da je to klasičan Holivudski “twist plot”. 

1. Rusija napadne Ukrajinu, 80% ljudi u Srbiji tvrdi da je Ukrajina napala Rusiju. Ruska vojska uđe na teritoriju Ukrajine i 80% Srba smatra da se ruska vojska brani na taj način.

2. 80% ljudi u Srbiji veruje da je Ukrajina nacistička država, a ne znaju da je u drugom svetskom ratu Srbiju od nacizma oslobađao treći Ukrajinski front a da je njihov generala, Rodion Malinovski bio Ukrajinac iz Odese i da je on zvanični narodni heroj Jugoslavije (samim tim i Srbije koja je pravna sledbenica Jugoslavije). Pored toga, isti ti ljudi, veruju da se Zelenski zalaže za nacističku ideologiju, a svesni su da je Zelenski jevrej.

Pored ovako očiglednih laži, ima bezbroj drugih laži koje su isto očigledne, ali ljudi veruju u njih. Ovo samo pokazuje koliko je jaka ruska propaganda u Sribiji, ali i koliko su nesposobni drugi akteri da zaštite Srbiju od Ruske propagande. 

Uticaj Ruske propagande je u porastu u EU gde su krajnje desničarske partije postigle uspeh a predsednik Francuske, Emanuel Makron, je bio prisiljen da raspiše izbore. Uticaj Ruske propagande cveta, a zapad ne preduzima nikakve mere da se zaštiti od neprijateljske propagande. Ali zaigraće mečka i pred njihovim vratima. 

Dok se ćate mlate papirima i troše ogromne pare poreskih obveznika, Rusija sa daleko manje sredstava ostvaruje daleko veći efekat. Dok zapadne ćate komplikuju, Rusija direktno plaća propagandne tekstove od 300 do 800 evra ili mesečnu apanažu od 2.000 do čak 6.000 evra, koliko dobijaju pojedini "istaknuti" kreatori javnog mnjenja, a u zavisnosti od životnog standarda u datoj državi. Možemo videti da Rusija postiže daleko više, sa daleko manje novca, a to po svemu sudeći predstavlja daleko efikasnije trošenje novca. 

Prirodno stanište Putinofila i Antiputinofila

Svaki političar ima uticaj u određenim krugovima, tako i Putin. Možemo videti da proputinovkse partije u Srbiji dominiraju u siromašnim mestima, dok antiputinovske partije dominiraju u urbanim delovima Srbije. Antiputinovske stranke dominiraju u najurbanijim mestima poput centra Beograda i Novog Sada, a ne yaostaju ni centralni delovi Niša, Kragujevca i drugih većih gradova.

Pored ove raspodele možemo videti antiputinovsko raspoloženje vlada samo u bogatim mestima, koja su prozapadno orijentisana, gde je plata daleko veća od proseka, i proputinovkso raspoloženje koje vlada u siromašnim mestima, gde vlada antizapadno raspoloženje. Možemo uzeti primer Beograda gde imamo opštine Stari Grad, Vračar, Savsi Venac gde je prosečna plata oko 170 000 dinara, i one su prozapadno i antiputinovski raspoložene, dok Barajevo, Grocka i Mladenovac imaju oko 80 000 dinara prosečnu platu i antizapadno i proputinovski su orijentisane. Da stvar bude gora ostatak Srbije liči na Barajevo, a ne na Vračar. Prosečan Srbin je proputinovski orijentisan. 

Možemo videti koliko je lakše Rusima da kupuju medijski prostor u Srbiji, nego zapadu. Ljudi koji podržavaju prozapdne vrednosti zarađuju duplo više, od onih koji podržavaju Putina. U mestima poput Bojnika gde je plata 64 000 Putin je veoma popularan. Dakle, možemo zaključiti da što je mesto siromašnije, Putin je popularniji.  

Ostali benefiti

Pored novčanih benefita, postoje i drugi benefiti koje pojedinac može da ima, osim novca. To je ugled u društvo, a u Srbiji to može da bude osnova za korpciju, koja može da donese ogroman novac. Popularnost u društvu može da prija ljudima, iako ne moraju da imaju novčanu korist od toga. Pošto 80% Srbije podržava Rusiju, logično je izaći pred medije i reći Rusi su naša braća, kao i sve ostale laži koje širi ruska propaganda. Kako je putinofilstvo dominantno u malim ruralnim mestima, gde postoji glavni kauboj koji zavodi red u tom mestu, očigledno je da njemu to otvara ogromna vrata za korupciju. A govorenje protiv putina može da ga košta puno. Ta mesta su siromašna i prosečna plata je oko 70 000 dinara, tako da korupcija može da donese nekoliko prosečnih plata. U prevodu, prica protiv Putina se lokalnim, promuućurnim moćnicima jednostavno ne isplati.

Koliko Rusi ulažu u propagandu

Sada možemo videti koliko su Rusi spremeni da ulože u propagandu. U mestima gde je Putin popularan plata se kreću od 70-80 hiljada, a propagandiste plaćaju 2.000 evra, a zbog toga imaju mogućnost da profitiraju od korupcije koja može da im donese i više od toga. 

Možemo zaključiti da ti ljudi zarađuju 5-10x više, nego što bi zarađivali da rade prosečan posao u mestu u kojem žive. Zbog ovog ne treba da čudi agresivnost tih pojedinaca prilikom svesnog širenja propagande, jer im ona omogućava da odlično žive. Pored ovog benefita, dobijaju na popularnosti i mogu da budu glavni u kafani, kao i što im to omogućava da budu glavni kauboji u selu i da zakon za njih ne važi. 

Radi boljeg razumevanja, to je kao da neko ima platu od 7.000 evra na Vračaru ili radi boljeg razumevanja, to je kao godišnja plata u Americi koja iznosi od 300-600 hiljada dolara. Kada neko zarađuju toliku platu u Americi, on mora da radi daleko više od proseka, dok u Srbiji može da se dobija daleko iznadprosečna plata, samo je potrebno da iznosite netačne tvrdnje koje vam plasira ruska propaganda, i da radite 7x manje od amerikanca koji zarađuje iznadprosečnu platu. Jedino dostojanstvo morate prodati, ali izgleda da se to najbolje plaća.  

Sakriveni resurs

Kako je moguće da više para stiže sa zapada, nego iz Rusije, a Ruska propaganda je daleko jača? Ruska propaganda ne da je jača, nego je dominanta u Srbiji, pošto 80% ljudi u Srbiji veruje u očigledne laži, a zapad koji je upumpao daleko veće pare u medijski prostor Srbije, je inferioran. Mora da postoji caka koja objašnjava ovakvu nadmoć Rusije. Ne samo da postoji caka, nego je glupa i banalna. Caka je bazirana na multiplikatoru sredstava. Svaki novac može dobro i loše da se investira, a Rusi očigledno koriste multiplikator svojih sredstava. A kako to funkcioniše?

Da za primer uzememo Pink gde se cene sekunde reklamiranje kreću od 50-200 evra. Američka ambasada uzme i plati cenu sekunde po tržišnoj ceni i pusti reklamnu kampanju “Vi ste svet” koja povezuju Srbiju i Ameriku preko Pupina, i ta reklama traje 60 sekundi, samim tim košta od 3.000-12.000 evra po emitovanju. Pored toga potrebno je platiti izradu reklame.
Rusi posle toga plate 300 evra gosta, koji gostuje u nekoj emisiji na Pinku, da 20x ponovi Amerika je bombardovala Srbiju i otela joj Kosovo i time anulira reklamu Američke ambasade. Trošak Američke ambasade je veći 10-40x od Ruskog troška, a opet su Rusi anulirali američku kampanju. 

Kada Amerikanci shvate kako da prvilno koriste resurse, onda možda ibudu postigli nešto, ovako će ih samo ruska propaganda gaziti, a to se neće dešavati samo u Srbiji već i kod njih kući. Ako ne zaustave rusku propagandu u Srbiji, kao i ako ne shvate kako ruska propaganda funkcioniše, pobediće ih ruska propaganda i u njihovim državama. A ovu grešku će skupo platiti, jer pokušavaju da održe status kvo u ratnom stanju.