Foto: beograd.rs

Nikodijević: Usvajanjem budžeta vraćamo Beograd u normalno funkcionisanje

Vesti Autor: K.C. | 18:55 Ponedeljak, 01 07 2024 Foto: beograd.rs

Dobro je što je danas izglasan budžet Beograda za 2024, jer zakon dozvoljava privremeno finansiranje samo dva puta po tri meseca, što znači da je 1. jula istekao taj rok. Da budžet nije danas izglasan, Grad Beograd ne bi mogao da vrši transfere novca, odnosno da plaća svoje obaveze, rekao je predsednik gradske Skupštine Nikola Nikodijević gostujući u Beogradskoj hronici na RTS-u.

Prema Nikodijevićevim rečima, budžet je pre svega usklađen sa činjenicom da je Grad bio u režimu privremenog finansiranja.

– Problem sa privremenim finansiranjem je nemogućnost povećavanja stavki u budžetu. Budžet za 2024. godinu je koncipiran tako da nadomesti sve gubitke u prvih šest meseci ove godine kada smo imali privremeno finansiranje i kako bismo mogli da platimo sve obaveze koje su nastale u prvih šest meseci ove godine. U septembru nas očekuje rebalans budžeta koji će nas „otkočiti“ i omogućiti nam da normalno radimo – rekao je Nikodijević.

Govoreći o stanju u javnom prevozu, predsednik Skupštine grada je rekao da se očekuje nova nabavka vozila za JKP „GSP Beograd“. 

– Nisu u pitanju samo autobusi, već i tramvaji. Naša ideja je da sada naručimo 150 novih autobusa, kao i da do kraja godine raspišemo još jedan tender za nabavku dodatnih 150, što bi sa 100 novih koje smo nabavli prošle godine činilo ukupno 400 novih autobusa. Uz to, idemo i u potpisivanje novih ugovora sa privatnim prevoznciima, kojim ćemo ih obavezati da nabave nove autobuse kako bi se broj novih autobusa povećao na 700. Budući da su u pitanju višegodišnji ugovori, kao i da privatnike plaćamo po pređenom kilometru, mislimo da će imati dovoljno novca da kupe nova vozila na lizing. Dugo godina je starost vozila predstavljala veliki problem i zbog toga je naša politika da već od sledeće godine prosečna starost vozila u GSP-u ne bude veća od nekoliko godina. Smanjenjem cena karata koje je već urađeno, želimo između ostalog i da podignemo nivo naplate karata – istakao je Nikodijević.

Kada je reč o najvećim tačkama rashoda u danas izglasanom budžetu, Nikodijević je rekao da je jedna od najvećih stavki saobraćaj i saobraćajna infrastruktura – 53 milijarde dinara.

– To se dakle ne odnosi samo na javni prevoz, već i na puteve, asfaltiranje, semaforizaciju, ali i veliki projekti poput završetka radova na proširenju Bulevara patrijarha Pavla. Takođe, budžet koji je usvojen predviđa zaista značajna sredstva za obrazovanje i dečiju zaštitu. Beogradski vrtići su besplatni, kao što su i udžbenici bili prošle godine, dok će ove godine za svako dete Grad isplatiti roditeljima po 20.000 dinara. Tu je i besplatna škola engleskog jezika, a sve ukupno, kada je obrazovanje i dečija zaštita u pitanju, u budžetu je „teško“ 45 milijardi dinara. Primera radi, prošle godine je za istu namenu odvojeno 33 milijarde dinara. Budžetom je predviđeno i više od 17 milijardi dinara za beogradske opštine – dodao je Nikodijević.

Budući da je Beograd pre nekoliko dana pogodilo nevreme sa velikom količinom padavina, Nikodijević je je podsetio da je Beograd usvojio Odluku o pripremama na klimatske promene.

–  To je veoma važno kako bismo u budućnosti sve nove akte uskladili sa tim dokumentom. Količine padavina koje sada često imamo u danu ili satu, nisu bile aktuelne u prošlosti, pre deceniju, dve ili tri, kada je građena naša komunalna infrastruktura. Zbog toga su najosetljivija „mesta“ u toj infrastrukturi revitalizovana, a svi koji budu gradili u budućnosti, moraće da se prilagode novim pravilima. Klimatskim primenama ćemo morati da se prilagođavamo u svim oblastima, ne samo komunalnoj infrastrukturi. Naš Sekretarijat za poslove odbrane, vanrednih situacija i koordinaciju je spreman i verujte da ljudi koji su tamo zaposleni, kao i u javnim preduzećima,  u takvim situacijama rade 24 sata dnevno kako bi se sanirala šteta – naglasio je predsednik Skupštine grada.

Kada su u pitanju kapitalni projekti, Nikodijević je izrazoio nadu da će radovi na izgradnji nove autobuske stanice biti uskoro završeni.

– Sve se to odužilo, ne krivicom Grada Beograda, već mnogih drugih faktora poput većinskog paketa akcija koji nije bio u vlasništvu grada. Prvo će biti završen peronski deo, kao i privremena upravna zgrada, nakon čega će biti izgrađena nova stanična zgrada sa više od 15.000 kvadrata. Kada pričamo o „EXPO-u 2027“, ljudi bi trebalo da znaju da je iznos od 17 milijardi evra namenjen za 353 infrastrukturna projekta za celu Srbiju. Kada je Grad Beograd u pitanju, veliki kapitalni projekti podrazumevaju saradnju sa Vladom Srbije jer lokalna samouprava nikada ne može samostalno da finansira tako velike investicije. Tako je u čitavom svetu i zbog toga zajedno sa Republikom radimo Beogradski metro. Grad bi trebalo da odigra najveću ulogu u realizaciji plana šinskog sistema u Beogradu, koji će železnicom povezati sve rubne opštine sa Beogradskim metroom. Očekuje nas i gradnja dva tunela, od kojih je za jedan već potpisan ugovor. Savska i Dunavska terasa – spuštanje saobraćaja ispod centra grada, odnosno povezivanje Novog Beograda i Karaburme, a kasnije i leve obale Dunava. Drugi tunel bi trebalo da poveže Adu Ciganliju i Autokomandu, što je takođe jako važno za funkcionisanje saobraćaja. Očekuje nas i završetak sektora C obilaznice oko Beograda, koji podrazumeva izgradnju mosta i tunela u Vinči. Od investicija koje nisu ništa manje važne, ali nisu ovoliko skupe, izdvojio bih izgradnju škola i vrtića. Trenutno se gradi šest vrtića koje će pohađati 1.600 mališana. Takođe, radi se i rekonstrukcija nekoliko škola, a nastavlja se sa radovima na izgradnji Linijskog parka. Ne bi trebalo zaboraviti ni regionalni vodovod Makiš – Mladenovac, gde se radi peta faza i očekujem da građani Vrčina ovih dana konačno dobiti normalno vodosnabdevanje – poručio je Nikodijević.